- REGULAMIN PRACOWNI KOMPUTEROWEJ>>
- PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z INFORMATYKI /GIMNAZJUM/
- PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z INFORMATYKI
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z INFORMATYKI
/GIMNAZJUM/
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, wykorzystanie sieci komputerowej; komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno -komunikacyjnych.
II. Wyszukiwanie, gromadzenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera: rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
III. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, z zastosowaniem podejścia algorytmicznego.
IV. Wykorzystanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin oraz do rozwijania zainteresowań.
V. Ocena zagrożeń i ograniczeń, docenianie społecznych aspektów rozwoju i zastosowańinformatyki.
Treści nauczania - wymagania szczegółowe
1. Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem, korzystanie z sieci komputerowej. Uczeń:
1) opisuje modułową budowę komputera, jego podstawowe elementy i ich funkcje, jak również budowę i działanie urządzeńzewnętrznych;
2) posługuje się urządzeniami multimedialnymi, na przykład do nagrywania/odtwarzania obrazu i dźwięku;
3) stosuje podstawowe usługi systemu operacyjnego i programów narzędziowych do zarządzania zasobami (plikami) i instalowania oprogramowania;
4) wyszukuje i uruchamia programy, porządkuje i archiwizuje dane i programy; stosuje profilaktykę antywirusową;
5) samodzielnie i bezpiecznie pracuje w sieci lokalnej i globalnej;
6) korzysta z pomocy komputerowej oraz z dokumentacji urządzeń komputerowych i oprogramowania.
2. Wyszukiwanie i wykorzystywanie (gromadzenie, selekcjonowanie, przetwarzanie) informacji z różnych źródeł; współtworzenie zasobów w sieci.
Uczeń:
Uczeń:
1) przedstawia typowe sposoby reprezentowania i przetwarzania informacji przez człowieka i komputer;
2) posługując się odpowiednimi systemami wyszukiwania, znajduje informacje w internetowych zasobach danych, katalogach, bazach danych;
3) pobiera informacje i dokumenty z różnychźródeł, w tym internetowych, ocenia pod względem treści i formy ich przydatność do wykorzystania w realizowanych zadaniach i projektach;
4) umieszcza informacje w odpowiednich serwisach internetowych.
3. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Uczeń:
Uczeń:
1) zakłada konto pocztowe w portalu internetowym i konfiguruje je zgodnie ze swoimi potrzebami;
2) bierze udział w dyskusjach na forum;
3) komunikuje się za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych z członkami grupy współpracującej nad projektem;
4) stosuje zasady n-etykiety w komunikacji w sieci.
4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, tekstów, danych liczbowych, motywów, animacji, prezentacji multimedialnych.
Uczeń:
1) przy użyciu edytora grafiki tworzy kompozycje z figur, fragmentów rysunków i zdjęć, umieszcza napisy na rysunkach, tworzy animacje, przekształca formaty plików graficznych;
2) przy użyciu edytora tekstu tworzy kilkunastostronicowe publikacje, z nagłówkiem i stopką, przypisami, grafiką, tabelami itp., formatuje tekst w kolumnach, opracowuje dokumenty tekstowe o różnym przeznaczeniu;
3) wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania gimnazjum (na przykład z matematyki lub fizyki) i z codziennego życia (na przykład planowanie wydatków), posługuje się przy tym adresami bezwzględnymi, względnymi i mieszanymi;
4) stosuje arkusz kalkulacyjny do gromadzenia danych i przedstawiania ich w postaci graficznej, z wykorzystaniem odpowiednich typów wykresów;
5) tworzy prostą bazę danych w postaci jednej tabeli i wykonuje na niej podstawowe operacje bazodanowe;
6) tworzy dokumenty zawierające różne obiekty (np: tekst, grafikę, tabele, wykresy itp.) pobrane z różnych programów i źródeł;
7) tworzy i przedstawia prezentację z wykorzystaniem różnych elementów multimedialnych, graficznych, tekstowych, filmowych i dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł;
8) tworzy prostą stronę internetowązawierającą: tekst, grafikę, elementy aktywne, linki, korzystając ewentualnie z odpowiedniego edytora stron, wyjaśnia znaczenie podstawowych poleceń języka HTML.
5. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera, stosowanie podejścia algorytmicznego.
Uczeń:
Uczeń:
1) wyjaśnia pojęcie algorytmu, podaje odpowiednie przykłady algorytmów rozwiązywania różnych problemów;
2) formułuje ścisły opis prostej sytuacji problemowej, analizuje ją i przedstawia rozwiązanie w postaci algorytmicznej;
3) stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania prostych problemów algorytmicznych;
4) opisuje sposób znajdowania wybranego elementu w zbiorze nieuporządkowanym i uporządkowanym, opisuje algorytm porządkowania zbioru elementów;
5) wykonuje wybrane algorytmy za pomocąkomputera.
6. Wykorzystywanie komputera oraz programów i gier edukacyjnych do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin.
Uczeń:
Uczeń:
1) wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów;
2) wykorzystuje programy komputerowe, np. arkusz kalkulacyjny, do analizy wyników eksperymentów, programy specjalnego przeznaczenia, programy edukacyjne;
3) posługuje się programami komputerowymi, służącymi do tworzenia modeli zjawisk i ich symulacji, takich jak zjawiska: fizyczne, chemiczne, biologiczne, korzysta z internetowych map;
4) przygotowuje za pomocą odpowiednich programów zestawienia danych i sprawozdania na lekcje z różnych przedmiotów.
7. Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania zainteresowań; opisywanie innych zastosowań informatyki; ocena zagrożeń i ograniczeń, aspekty społeczne rozwoju i zastosowań informatyki.
Uczeń:
Uczeń:
1) opisuje wybrane zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej, z uwzględnieniem swoich zainteresowań, oraz ich wpływ na osobisty rozwój, rynek pracy i rozwój ekonomiczny;
2) opisuje korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z rozwoju informatyki i powszechnego dostępu do informacji, wyjaśnia zagrożenia związane z uzależnieniem się od komputera;
3) wymienia zagadnienia etyczne i prawne, związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych oraz przejawy przestępczości komputerowej.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z INFORMATYKI
§1. Kryteria
I. Uczeń podlega ocenie w skali 1-6
II. Uczeń podlega ocenia w następujących obszarach:
1) AKTYWNOŚĆI ZAANGAŻOWANIE w czasie zajęć.
2) KOMPETENCJE UCZNIA wykazane podczas wykonywania ćwiczeń.
3) Umiejętności wykazane podczas PRAKTYCZNYCH SPRAWDZIANÓW kompetencji lub wykonywania zadańsprawdzających, projektów, itp.
4) Wiedza wykazana na podstawie TESTÓW TEORETYCZNYCH,
5) STOSOWANIE SIĘ DO REGULAMINU PRACOWNI KOMPUTEROWEJ.
6) PRACA DODATKOWA
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
| |
AKTYWNOŚĆ
|
KOMPETENCJE
|
SPRAWDZIANY PRAKTYCZNE
|
TESTY
|
REGULAMIN PRACOWNI
|
DODATKOWA PRACA
| |
CELUJĄCY
|
Jest aktywny, zaangażowany, chętnie i często wykonuje zadania dodatkowe. Pracuje systematycznie
|
Samodzielnie, poprawnie i zdecydowanie wykonuje wszystkie zadania określone w wymaganiach szczegółówych
|
Wykonuje sprawdziany praktyczne wraz z poleceniami dla ucznia zdolnego.
Wykonanie zadań dodatkowych
w przypadku otrzymania 100% |
Rozwiązuje testy teoretyczne wraz z punktami dla ucznia zdolnego.
Wykonanie zadań dodatkowych w przypadku otrzymania 100%
|
Zawsze stosuje się do zasad regulaminu szkolnej pracowni komputerowej.
|
Wykonuje zadania nadprogramowe w czasie wolnym ucznia. Bierze udział w konkursie Informatyk Piątki, innych konkursach ogłoszonych przez nauczyciela
Osiągnięcie w sumie 50% możliwych punktów
|
BARDZO DOBRY
|
Jest aktywny, zaangażowany, czasami wykonuje zadania dodatkowe
|
Samodzielnie i poprawnie wykonuje większość zadań określonych w wymaganiach szczegółówych
|
Wykonuje sprawdziany praktyczne
Poprawność
(100%-80%) |
Rozwiązuje testy teoretyczne:
Poprawność
(100%-80%) |
Zawsze stosuje się do zasad regulaminu szkolnej pracowni komputerowej.
|
-
|
DOBRY
|
Jest aktywny, zaangażowany, pracuje samodzielnie w miarę swoich możliwości
|
Z pomocą nauczyciela wykonuje wszystkie zadania określone w wymaganiach szczegółówych
|
Wykonuje sprawdziany praktyczne
Poprawność (80%-60%)) |
Rozwiązuje testy teoretyczne:
Poprawność
(80%-60%) |
Zawsze stosuje się do zasad regulaminu szkolnej pracowni komputerowej.
|
-
|
DOSTATECZNY
|
Mało samodzielny lecz wykazuje chęć działania, korzysta z pomocy nauczyciela
|
Z pomocą nauczyciela wykonuje większość zadań określonych w wymaganiach szczegółówych
|
Wykonuje sprawdziany praktyczne
Poprawność (60%-40%) |
Rozwiązuje testy teoretyczne.
Poprawność (60%-40%) |
Stara się zawsze stosować do regulaminu szkolnej pracowni komputerowej
|
-
|
DOPUSZCZA-JĄCY
|
Mało aktywny i niesamodzielny, pracuje jedynie pod wpływem mobilizacji ze strony nauczyciela.
|
Z wydatną pomocą nauczyciela wykonuje część zadań określonych w wymaganiach szczegółówych
|
Wykonuje sprawdziany praktyczne
Poprawność
(40%-20%) |
Rozwiązuje testy teoretyczne.
(40%-20%) |
Zazwyczaj stosuje się do zasad regulaminu szkolnej pracowni komputerowej.
|
-
|
NIEDOSTATECZNY
|
Nie wykazuje żadnej formy aktywności.
|
Nie wykonuje większości zadań określonych w wymaganiach szczegółówych, nawet z pomocą nauczyciela
|
Unika uczestniczenia w sprawdzianach praktycznych lub nie wykazuje chęci wykonywania poleceń sprawdzianu.
Poprawność
(20% i poniżej) |
Unika udziału w zajęciach sprawdzających wiedzę teoretyczną lub nie wykazuje chęci rozwiązywania zadań teoretycznych.
Poprawność
(20% i poniżej) |
Nie stosuje się do zasad regulaminu szkolnej pracowni komputerowej.
|
-
|
§2. Zasady
III. Jawność oceniania:
1) Wszystkie oceny są jawne.
2) Na prośbę ucznia lub jego opiekunów prawnych nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
IV. Terminy:
1) O przewidywanych sprawdzianach praktycznych i testach całogodzinnych uczniowie informowani są co najmniej na tydzień przed ich planowanym terminem. Jednocześnie omówiony jest ich zakres oraz kryteria wymagań.
2) Kilku/kilkunastominutowe testy teoretyczne dotyczące materiały z dwóch ostatnich lekcji mogą być przeprowadzane w dowolnej chwili bez uprzedniego poinformowania o zamiarze przeprowadzenia.
V. Nieobecności ucznia:
1) W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej na ćwiczeniach uczeń zobowiązany jest uzupełnić zaległość w ciągu dwóch tygodni.
2) W przypadku nieobecności usprawiedliwionej na ćwiczeniach uczeń zwolniony jest z wykonania tych ćwiczeń.
3) W przypadku nieobecności usprawiedliwionej lub nieusprawiedliwionej na zapowiedzianym wcześniej SPRAWDZIANIE PRAKTYCZNYM lub TEŚCIE uczeń zobowiązany jest wykonać zadania sprawdzianu praktycznego/testu w terminie dodatkowym. W tym celu ustala z nauczycielem dodatkowy termin sprawdzianu/testu.
VI. Obowiązki ucznia:
1) Uczeń ma obowiązek stosować się do poleceń nauczyciela.
2) Uczeńma obowiązek prowadzić zeszyt.
3) Uczeńma obowiązek przestrzegać regulaminu pracowni informatycznej i zasad kultury osobistej podczas lekcji.
VII. Praca dodatkowa:
Aby uzyskać ocenę wyższą od przewidywanej, uczeń musi wykonać PRACĘ DODATKOWĄ (na kółku, po lekcjach, w domu); Nauczyciel podaje zadania dodatkowe do wykonania (konkurs „Informatyk Piątki”) i określa ilośćpunktów możliwych do uzyskania za zadanie. Punkty sumuje się w ciągu semestru, otrzymanie 50% możliwych do uzyskania punktów upoważnia do otrzymania oceny wyższej od przewidywanej. Zadania dodatkowe dostępne są na szkolnej tablicy ogłoszeń, na stronie internetowej szkoły www.gim5radom.pl w zakładce przedmioty/informatyka oraz bezpośrednio u nauczyciela.
VIII. Sytuacje szczególne:
Zwolnienie z wykonania ćwiczenia, testu teoretycznego, sprawdzianu praktycznego może nastąpić jedynie w przypadku dłuższej choroby lub wydarzeń losowych potwierdzonych przez rodziców lub wychowawcę.
Uczeń powinien poinformować nauczyciela o zaistniałych problemach, mających wpływ na postępy w nauce.
§3. Wymagania ogólne:
I. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
1) Posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania informatyki w danej klasie;
2) Prowadzi samodzielną i twórczą działalność rozwijającą własne uzdolnienia;
3) Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych;
4) Wykonuje pracę dodatkową;
5) Osiągnął sukcesy w konkursach i olimpiadach informatycznych.
II. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
1) Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania informatyki;
2) Sprawnie komunikuje się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego i w pełni wykorzystuje jego możliwości;
3) Swobodnie posługuje się omawianym oprogramowaniem użytkowym, umiejętnie dobiera je do wykonywanych zadań;
4) Dobrze zna pojęcia informatyczne, występujące w programie nauczania i swobodnie je stosuje;
5) Posiadaną wiedzę informatyczną stosuje w zadaniach praktycznych i teoretycznych.
III. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
1) Posiadła niepełny zakres wiedzy i umiejętności z informatyki określonych programem nauczania w danej klasie;
2) Poprawnie stosuje nabyte wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne;
3) Poprawnie posługuje się omawianym oprogramowaniem użytkowym;
4) Umiejętnie korzysta z pomocy wszelakich środków masowego przekazu;
5) Sprawnie komunikuje się z systemem operacyjnym.
IV. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
1) Opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania informatyki na poziomie nieprzekraczającym wymagań zawartych w podstawach programowych;
2) Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności i przy pomocy nauczyciela;
3) Umie komunikować się z komputerem za pomocą systemu operacyjnego;
4) Umie uruchomić omawiane oprogramowanie użytkowe;
5) Wykonuje zadanie, jednak czasem popełnia błędy merytoryczne.
V. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
1) Posiada braki w opanowaniu podstawy programowej informatyki, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z informatyki;
2) Rozumie pytania i polecenia;
3) Zna pojęcia informatyczne występujące w materiale nauczania;
4) Wie, czym zajmuje się informatyka i jakie programy użytkowe są omawiane;
5) Poprawnie uruchamia komputer i omawiane programy użytkowe;
6) Potrafi zastosować omawiane wiadomości do wykonania bardzo prostych czynności;
7) Nie odmawia współpracy choć popełnia liczne błędy merytoryczne.
VI. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
1) Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy w zakresie tego przedmiotu;
2) Nie zna pojęć informatycznych występujących w programie nauczania;
3) Nie potrafi zastosować nabytych wiadomości do zadań praktycznych;
4) Nie rozumie poleceń i pytań;
5) Nie potrafi uruchomić omawianego programu użytkowego;
6) Nie potrafi komunikować się z systemem operacyjnym
4§. Wymagania szczególne:
I. W odniesieniu do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe i choroby uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom programowym, potwierdzone orzeczeniem poradni psychologiczno – pedagogicznej lub opinią lekarza specjalisty stosuje się obniżenie wymagań w zakresie wiedzy i umiejętności.
II. W ocenianiu uczniów z dysfunkcjami uwzględnione zostają zalecenia poradni, takie jak:
1) Wydłużenie czasu wykonywania ćwiczeń praktycznych;
2) Możliwość rozbicia ćwiczeńzłożonych na prostsze i ocenienie ich wykonania etapami;
3) Konieczność odczytania poleceń;
4) Branie pod uwagępoprawności merytorycznej wykonanego ćwiczenia, a nie jego walorów estetycznych;
5) Możliwość (za zgodąucznia) zamiany pracy pisemnej (praca klasowa lub sprawdzian) na odpowiedź ustną;
6) Podczas odpowiedzi ustnych zastąpienie pytań złożonych większą ilością prostych;
7) Obniżenie wymagańdotyczących estetyki zeszytu przedmiotowego;
8) Możliwość udzielenia pomocy w przygotowaniu pracy dodatkowej;
III. Słaba technika i tempo czytania, rzutują na ogólne zrozumienie tekstów i poleceń wobec czego nauczyciel:
1) Wydłuża czas przeznaczony na przyswojenie modułów tematycznych;
2) Wydłuża czas na udzielenie odpowiedzi ustnych;
3) Pozwala pisać sprawdzian w czasie dłuższym od pozostałych uczniów;
4) Dodatkowo wyjaśnia i nakierowuje na prawidłowy tok myślenia.
IV. Ilość błędów ortograficznych nie wpływa na końcową ocenę ze sprawdzianów, czy kartkówek i ocenę z prowadzenia zeszytu.
V. W indywidualnych, uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, by na sprawdzianie uczeń wybrał sobie z gotowego zestawu połowę zadań (te, które są dla niego najłatwiejsze).
VI. Nauczyciel wydłuża uczniowi z dysfunkcjami czas potrzebny na poprawę oceny ze sprawdzianu.
VII. Dopuszcza się możliwość ustnego odpytywania podczas konsultacji indywidualnych.
NAUCZYCIEL ZOBOWIĄZUJE SIĘ DO STWORZENIA UCZNIOM OPTYMALNYCH WARUNKÓW DO NAUKI.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz